Regulamin

Zarządzenie Nr 76.2022 Prezydenta Miasta Skierniewice z dnia 22 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany w Regulaminie Organizacyjnym Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej DOM w Skierniewicach

Zarządzenie nr 25.2022 Prezydenta Miasta Skierniewice z dnia 3 lutego 2022 r. w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej DOM w Skierniewicach

REGULAMIN ORGANIZACYJNY PLACÓWKI OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ „DOM”  W SKIERNIEWICACH

I.  Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin organizacyjny Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej „DOM” w Skierniewicach określa zasady funkcjonowania, organizację  i szczegółowe zadania placówki,  specyfikację i zakres sprawowanej przez nią opieki.

§ 2

1.Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza „DOM” w Skierniewicach jest samodzielną jednostką organizacyjną Miasta Skierniewice, działającą na podstawie:

– ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r.  o wspieraniu rodziny i systemie pieczy  zastępczej  (Dz. U. Nr 149, poz. 887 z późn. zm. ),

– rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia  22 grudnia 2011 r.   w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej       ( Dz. U. Nr 292, poz. 1720 ),

– ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U.  Nr 157  z późn. zm.),    

– Statutu Placówki,

– niniejszego Regulaminu.

2.Siedziba Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej „DOM” znajduje się  w Skierniewicach  ul. Jana III Sobieskiego 2b.

§ 3

Ilekroć w dalszej części Regulaminu Organizacyjnego Placówki Opiekuńczo Wychowawczej „DOM” w Skierniewicach jest mowa o:

1. „Placówce” –  należy przez to rozumieć Placówkę Opiekuńczo – Wychowawczą „DOM” w Skierniewicach,

2. „wychowawcach” – należy przez to rozumieć wychowawców pracujących w Placówce Opiekuńczo – Wychowawczej „DOM” w Skierniewicach,

3. „wychowankach” – należy przez to rozumieć dzieci w wieku od 10 do 18 lat przebywających w Placówce Opiekuńczo – Wychowawczej „DOM”  w Skierniewicach,

4. „Organie prowadzącym” – należy przez to rozumieć Miasto Skierniewice – miasto na prawach powiatu.

§ 4

1.Organem prowadzącym Placówkę jest Miasto Skierniewice – miasto   na prawach powiatu.

2.Nadzór nad działalnością Placówki, w szczególności w zakresie spraw finansowych i administracyjnych sprawuje Prezydent Miasta Skierniewice.

3.Nadzór nad jakością działań Placówki oraz przestrzeganiem przez nią określonego przepisami standardu wychowania i opieki sprawuje Wojewoda Łódzki.

§ 5

Placówka ze względu na specyfikę działań i zakres sprawowanej opieki jest placówką socjalizacyjną, realizującą również zadania placówki interwencyjnej, zapewniającą opiekę   i wychowanie dzieciom częściowo  lub całkowicie pozbawionym opieki rodzicielskiej, dla których nie znaleziono rodzinnej opieki zastępczej.

II. Cele i zadania

§ 6

Celem Placówki jest działanie na rzecz powrotu dziecka do rodziny naturalnej lub umieszczenie go w rodzinie zastępczej, a także w miarę możliwości przygotowanie dziecka do samodzielnego życia.

§ 7

1.Do zadań Placówki w zakresie działań interwencyjnych należy w szczególności:

a) zapewnienie dziecku pozbawionemu częściowo lub całkowicie opieki rodziców znajdującemu się w nagłej sytuacji kryzysowej, doraźnej całodobowej opieki i wychowania do czasu jego powrotu do rodziny, umieszczenia w rodzinie zastępczej lub do czasu innego uregulowania jego sytuacji prawnej,

b) sporządzenie diagnozy stanu psychofizycznego i sytuacji życiowej dziecka oraz przygotowanie wskazań do dalszej pracy z dzieckiem,

c) zapewnienie dziecku umieszczonemu interwencyjnie kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych,

d) podejmowanie niezbędnych działań zmierzających do uregulowania sytuacji prawnej dziecka,

e) zadaniem Placówki w ramach interwencji jest doraźna opieka nad dzieckiem w czasie trwania sytuacji kryzysowej, w szczególności Placówka jest zobowiązana przyjąć dzieci w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dzieciom opieki.

2.Do zadań Placówki w zakresie działań socjalizacyjnych należy  w szczególności:

a) zapewnienie dziecku pozbawionemu opieki rodziców ciągłej całodobowej opieki i wychowania oraz zaspokojenie jego niezbędnych potrzeb,

b) prowadzenie zajęć wychowawczych, korekcyjnych, kompensacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych, rekompensujących dzieciom brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujących do życia społecznego,

c) realizacja przygotowanego przez wychowawcę planu pomocy dziecku,

d) podejmowanie wszelkich starań zmierzających do uregulowania sytuacji prawnej dziecka,

e) umożliwianie kontaktów dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi,  chyba że sąd postanowi inaczej,

f) podejmowanie działań w celu powrotu dziecka do rodziny,

g) zapewnienie dziecku dostępu do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych,

h) zapewnienie korzystania z przysługujących świadczeń zdrowotnych,

i) współpraca w zakresie wykonywanych zadań z sądem, miejskim ośrodkiem pomocy rodzinie, organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej oraz innymi osobami i instytucjami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych Placówki w szczególności w zakresie przygotowania dziecka do samodzielnego życia.

III. Organizacja i zasady działania

§ 8

1.Placówka dysponuje 14 miejscami, w tym jest 10 miejsc socjalizacyjnych i 4 miejsca interwencyjne.

§ 9

Placówką kieruje Dyrektor  powołany przez Prezydenta Miasta Skierniewice.

§ 10

Placówka  realizuje plan pomocy dziecku, prowadzi kartę pobytu dziecka, arkusze badań i obserwacji psychofizycznych,            a także inną niezbędną dokumentację dotyczącą dziecka i jego rodziny.

§ 11

Placówka realizując zaspokojenie potrzeb dziecka kieruje się  w szczególności:

1. dobrem dziecka,

2. poszanowaniem jego praw,

3. potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych,

4. koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań, indywidualizowania oddziaływań wychowawczych,

5. potrzebą działań przygotowujących do samodzielnego życia,

6. poszanowaniem praw rodziców wynikających z prawa rodzinnego,

7. potrzebą działań w celu utrzymania więzi dziecka z rodziną i umożliwienia jego powrotu do rodziny.

§ 12

Placówka współpracuje z rodziną dziecka.

§ 13

Do placówki nie przyjmuje się dzieci i młodzieży:

a) chorych fizycznie lub psychicznie wymagających stałego leczenia lub indywidualnej opieki i pomocy,

b) upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym,

c) uzależnionych od środków odurzających i psychoaktywnych.

                                                                                                  § 14

W procesie wychowania i opieki uczestniczą wszyscy pracownicy Placówki.

§ 15

1. Działalność Placówki może być uzupełniana pracą wolontariuszy, której celem jest w szczególności:

a) rozszerzenie zakresu opieki nad dzieckiem w Placówce,

b) promocja idei wolontariatu,

2.Pracę wolontariatu  określają obowiązujące przepisy.

§ 16

1.W Placówce działa  Zespół do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka zwany dalej „Zespołem”.

2.Do zadań Zespołu należy w szczególności:

a) ustalanie aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka,

b) analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,

c) modyfikowanie planu pomocy dziecku,

d) monitorowanie procedur adopcyjnych dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą przysposobienie,

e) ocena stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb,

f) ocena możliwości powrotu dziecka do rodziny lub umieszczenia go  w rodzinnej pieczy zastępczej,

g) informowanie sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w placówce działającej na podstawie przepisów o systemie oświaty, działalności leczniczej lub pomocy społecznej.

3.W skład Zespołu wchodzą:

a) dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona,

b) pedagog, psycholog oraz pracownik socjalny,

c) wychowawca bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka,

d) przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej,

e) lekarz i pielęgniarka w miarę indywidualnych potrzeb dziecka,

f) inne osoby, w tym przedstawiciel ośrodka adopcyjnego.

4.Do udziału w posiedzeniach Zespołu mogą być zapraszani przedstawiciele sądu właściwego ze względu na miejsce położenia Placówki, miejskiego ośrodka pomocy rodzinie, policji, instytucji oświatowych oraz organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka, a także osoby bliskie dziecku.

5.Zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji dziecka w miarę potrzeb  nie rzadziej niż co pół roku, a w przypadku dziecka w wieku poniżej 3 lat nie rzadziej niż co trzy miesiące.

6.Po dokonaniu okresowej oceny sytuacji dziecka Zespół formułuje na piśmie wniosek dotyczący zasadności dalszego pobytu dziecka  w Placówce  i przesyła go do sądu.

IV. Organizacja wewnętrzna

§ 17

Struktura organizacyjna Placówki.

1.Placówką kieruje i za całokształt jej działalności odpowiada Dyrektor, a podczas jego nieobecności  wskazana przez niego osoba spośród personelu Placówki, a w sprawach finansowo-księgowych Główny Księgowy.

2.W Placówce zatrudnia się pracowników:

a) pedagogicznych –  wychowawcy,

b) specjalistów –  psycholog , pedagog i pracownik socjalny,

c) pracowników administracji   –   główny księgowy

                                                 – samodzielny referent,

d) pracowników obsługi  –  konserwator,  praczko – sprzątaczka.

3.Pracownicy wymienieni w ust.2  podlegają  bezpośrednio Dyrektorowi.

§ 18

Do zadań Dyrektora należy w szczególności:

1. kierowanie bieżącą działalnością opiekuńczo-wychowawczą Placówki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,

2. kierowanie całością spraw administracyjno-gospodarczych  i finansowych Placówki zgodnie z obowiązującymi przepisami,

3. organizowanie i tworzenie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz racjonalny podział zadań, a w szczególności zapewnienie prawidłowej organizacji stanowisk pracy oraz przestrzegania zasad współżycia społecznego,

4.kierowanie pracą podległego personelu poprzez organizowanie i nadzorowanie wykonania zadań i obowiązków pod względem prawidłowości i terminowości przez pracowników oraz kształtowanie właściwego stosunku personelu do dzieci i zagwarantowanie im możliwości respektowania ich praw osobistych,

5.dysponowanie środkami budżetowymi i majątkiem Placówki, a w szczególności zlecanie wydawania i przyjmowania składników majątkowych,

6. nadzorowanie i realizowanie decyzji stałego Zespołu do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka  funkcjonującego w Placówce,

7.nadzór nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w Placówce, w ramach którego Dyrektor w szczególności:

a) dokonuje oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej pracowników,

b) zapewnia pracownikom bieżące informacje  o obowiązujących przepisach prawa,

c) udziela pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,

d) ponosi odpowiedzialność za podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników,

e) inspiruje pracowników do podejmowania działań innowacyjnych,

8.Inicjowanie i utrzymanie kontaktów Placówki ze środowiskiem,

§ 19

Do zadań wychowawców należy w szczególności:

1. realizacja zadań wynikających z planu pomocy dziecku,

2. sprawowanie całodobowej opieki nad dzieckiem,

3. czuwanie nad higieną pracy umysłowej i wypoczynku dzieci,

4. podejmowanie działań w celu powrotu dziecka do rodziny ,

5. zaspokajanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych dziecka,

6. umożliwienia dzieciom wyrównywania opóźnień szkolnych i kontynuowania nauki   na odpowiednim poziomie,

7. współpraca z rodziną dziecka,

8. utrzymywanie kontaktów z instytucjami wspierającymi rodzinę dziecka,

9. systematyczny udział w pracach Zespołu do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka,

10. kierowanie procesem wychowawczym dziecka,

11. prowadzenie karty pobytu wychowanka,

12. współpraca ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie   oraz w miarę potrzeby organizowanie i udzielanie pomocy  w nauce,

13. zaopatrywanie wychowanków w odzież oraz inne przedmioty osobistego użytku,

14. stwarzanie warunków sprzyjających ujawnianiu i rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień wychowanków,

15. wyposażanie wychowanków w podstawowe wiadomości  i umiejętności niezbędne do organizacji samodzielnego życia,

16. dopilnowanie właściwego wyposażenia usamodzielnianych wychowanków.

§ 20

Do zadań specjalistów psychologa i pedagoga należy w szczególności:

1. sporządzanie indywidualnej diagnozy psychofizycznej  dziecka,

2. prowadzenie zajęć terapeutycznych z dzieckiem,

3. prowadzenie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego dla  rodziców dzieci  przebywających w Placówce,

4. kierowanie procesem obserwacji zachowań wychowanków,

5. ukierunkowywanie pracy wychowawców w zakresie diagnozy dziecka  i sporządzaniu  planów pomocy dziecku,

6. prowadzenie dokumentacji diagnostyczno- terapeutycznej,

7. systematyczne uczestnictwo w pracach Zespołu,

8. współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.

§ 21

Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:

1. rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka ,

2. praca z rodziną dziecka,

3. inicjowanie działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodziny  i umożliwienia powrotu do niej dziecka,

4. utrzymywanie kontaktów z instytucjami wspierającymi rodzinę dziecka,

5. systematyczne uczestnictwo w pracach Zespołu,

6. wspieranie wychowanka w przygotowaniach do samodzielnego życia,

§ 22

Do zadań pracowników administracji należy w szczególności:

1. opracowywanie projektów planów finansowych oraz ich zmian,

2. racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi  na wykonywanie  zadań Placówki w oparciu o plan finansowo- rzeczowy,

3. organizowanie oraz przeprowadzanie wewnętrznej kontroli finansowej,

4. prowadzenie kasy,

5. prowadzenie ewidencji wartościowej składników majątkowych,

6. prowadzenie sprawozdawczości statystycznej,

7. sporządzanie sprawozdawczości środków Funduszu Świadczeń Socjalnych, wynagrodzeń, podatków i ubezpieczeń,

8. prowadzenie spraw kadrowych oraz ewidencji czasu pracy,

9. prowadzenie ewidencji urlopów wypoczynkowych i dokumentacji w tym zakresie,

10. sprawowanie kontroli dyscypliny pracy,

11. prowadzenie dokumentacji magazynu i zaopatrzenie,

§ 23

Do zadań pracowników obsługi należy w szczególności:

1. utrzymywanie pomieszczeń, instalacji i urządzeń w należytym stanie technicznym,

2. zmiana pościeli, pranie suszenie, maglowanie i prasowanie bielizny pościelowej i grubszej odzieży dzieci oraz poddawanie dezynfekcji bielizny i odzieży wychowanków przyjmowanych z interwencji,

3. szycie , reperowanie odzieży i bielizny pościelowej dzieci,

4. utrzymywanie porządku i czystości na terenie Placówki oraz wykonywanie bieżących czynności dezynfekcyjnych urządzeń sanitarnych w Placówce,

5. naprawa drobnych uszkodzeń sprzętów i urządzeń w pomieszczeniach na terenie obiektu oraz ich konserwacja,

6. dowóz wychowanków do placówek, zakładów leczniczych itp…,

7. nadzór, konserwacja i utrzymanie w stałej sprawności pojazdu samochodowego oraz systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu pojazdu.

V. Wychowankowie. Zasady i tryb kwalifikowania i kierowania.

§ 24

1. Do Placówki dzieci kieruje powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.

2. Podstawą skierowania dziecka do Placówki jest:

a) orzeczenie sądu,

b) wniosek rodziców, opiekunów prawnych lub małoletniego.

3. Do skierowania powinny być dołączone:

a) odpis aktu urodzenia, a w przypadku sierot lub półsierot również akt zgonu zmarłego rodzica,

b) orzeczenie sądu o umieszczeniu dziecka w placówce albo wniosek rodzica, dziecka lub osoby trzeciej o umieszczenie dziecka w placówce,

c) dokumentacja o stanie zdrowia dziecka, w tym karta szczepień,

d) dokumenty szkolne, w szczególności świadectwa szkolne,

e) aktualny wywiad środowiskowy wraz ze szczegółowym opisem sytuacji dziecka     oraz dokumentacja  dotychczasowych działań podjętych wobec dziecka i rodziny.

4. Przyjmowanie dzieci do Placówki odbywa się w każdym czasie.

5. Placówka jest obowiązana  przyjąć bez skierowania oraz przedstawicieli ustawowych lub bez orzeczenia sądu każde dziecko w wieku poniżej 13 lat i zapewnić mu opiekę do czasu wyjaśnienia sytuacji w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dziecku opieki.

6. Dyrektor zobowiązany jest powiadomić  niezwłocznie, nie później   niż w ciągu 24 godzin właściwy Sąd Rodzinny oraz Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Skierniewicach.

7. Placówka przyjmuje dzieci w wieku od 10 do 18 lat .

8. Umieszczenie dziecka w wieku poniżej 10 lat w placówce opiekuńczo-wychowawczej  jest możliwe w wyjątkowych przypadkach, szczególnie gdy przemawia za tym stan jego zdrowia lub dotyczy to rodzeństwa.

9. Ciąża małoletniej nie stanowi powodu do odmowy przyjęcia do placówki,

10. Dyrektor Placówki wspólnie z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie podejmuje niezbędne działania zmierzające do uregulowania sytuacji dziecka.

                                                                                               § 25

1. Pobyt dziecka w Placówce w zakresie działań interwencyjnych nie może trwać dłużej niż 3 miesiące.

2. W przypadku, gdy postępowanie sądowe w sprawie uregulowania sytuacji prawnej dziecka umieszczonego interwencyjnie jest w toku, pobyt może być przedłużony.

3. Pobyt w Placówce ustaje w przypadku:

a) powrotu dziecka do rodziców,

b) zakwalifikowanie dziecka do innej formy opieki,

 c) usamodzielnienia się dziecka,

d) orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu dziecka w Placówce.

4. W przypadku samowolnego opuszczenia Placówki przez dziecko, dyrektor Placówki przeprowadza postępowanie wyjaśniające oraz powiadamia    w ciągu 24 godzin rodziców, opiekuna  prawnego dziecka, policję, sąd rodzinny oraz MOPR.

5. Osobę, która ukończyła 18 rok życia, w przypadku samowolnego opuszczenia Placówki lub rażącego naruszenia zasad współżycia  w Placówce, dyrektor może wykreślić z ewidencji przebywających w Placówce dzieci .

§ 26

Dyrektor zgłasza informację o przebywających w tej Placówce dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną do Regionalnego Ośrodka Adopcyjnego   w Łodzi, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających.

§ 27

1. Jeżeli w grupie socjalizacyjnej Placówki przebywa wychowanka będąca w ciąży, a Placówka nie może zapewnić jej odpowiednich warunków wynikających z jej stanu, Placówka  może  starać się o skierowanie takiej wychowanki do domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży.

2. Stosownie do sytuacji prawnej wychowanki w ciąży, dyrektor Placówki powiadamia  o stanie ciąży jej rodziców, opiekuna  prawnego  lub sąd rodzinny.

§ 28

1. Przeniesienie dziecka umieszczonego w Placówce na podstawie orzeczenia sądu wymaga zgody właściwego sądu.

2. O przeniesienie wychowanka do placówki o innym trybie Dyrektor Placówki po zasięgnięciu opinii Zespołu do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka może wnioskować do sądu w przypadku objawów demoralizacji wychowanka, po wyczerpaniu przez Placówkę wszystkich dostępnych środków wychowawczych.

VI. Standardy wychowania i opieki.

§ 29

1. Dziecku umieszczonemu w Placówce zapewnia się:

a) wyżywienie dostosowane do jego potrzeb rozwojowych, kulturowych, religijnych lub stanu zdrowia,

b) dostęp do opieki zdrowotnej i zaopatrzenie w produkty lecznicze,

 c) zaopatrzenie w środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne wraz z pokryciem udziału środków własnych dziecka, dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, a także  terapeutycznych i rewalidacyjnych, o ile takie są wskazane dla dziecka,

d) wyposażenie w odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego, środki higieny osobistej,

e) zaopatrzenie w podręczniki, pomoce i przybory szkolne,

f) kwotę pieniężną do własnego dysponowania przez dzieci od 5 roku życia, której wysokość , nie niższą niż 1% i nie wyższą niż 8% kwoty odpowiadającej kwocie, o której mowa w art.80 ust.1 pkt 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustala co miesiąc dyrektor Placówki,

g) dostęp przez całą dobę do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów,

h) dostęp do nauki, która w zależności od potrzeb dziecka odbywa się w szkołach poza Placówką lub w systemie nauczania indywidualnego,

i) pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych,

j) uczestnictwo w miarę możliwości, w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno- sportowych,

k) opłatę za pobyt w bursie  lub internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością, w której znajduje się Placówka,

l) pokrycie kosztów przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza Placówką.

2. Placówka zapewnia dzieciom:

a) pokoje mieszkalne nie większe niż 5-osobowe, właściwie oświetlone, o powierzchni zapewniającej przechowywanie rzeczy osobistych i swobodne korzystanie z wyposażenia,

b) łazienki z miejscem do prania i suszenia rzeczy osobistych i toalety, w ilości umożliwiającej korzystanie  nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny,

c) miejsce do nauki,

d) miejsce do przygotowywania posiłków, zapewniające odpowiednie warunki do przechowywania i obróbki żywności,

e) wspólną przestrzeń mieszkalną, w której można spożywać posiłki, stanowiącą miejsce spotkań i wypoczynku.

VII. Sposób realizacji praw dziecka w Placówce.

§ 30

1. W Placówce działa Samorząd Wychowanków w składzie:

a) przewodniczący,

b) sekretarz,

c) członek.

2. Spośród wychowawców wybierany jest opiekun samorządu.

3. Wychowankowie rozwijają swoje zainteresowania uczestnicząc  w zajęciach sekcji:

a) sportowej,

b) plastycznej,

c) kulinarnej.

4. Samorząd ma możliwość uczestniczenia w spotkaniach Zespołu  do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka w celu wypowiedzenia się na temat bieżących spraw dzieci.

§ 31

1. W Placówce zorganizowane są odpowiednie warunki do kontaktów z rodziną,  jest to:

a) pokój odwiedzin,

b) kontakty telefoniczne,

c) rozmowy motywujące rodziców do spotkań z dziećmi,

d) przepustki do domów rodzinnych,

e) zachęcanie rodziców do współuczestnictwa w uroczystościach organizowanych dla dzieci (urodziny, dzień dziecka, itp.).

§ 32

1. Umożliwienie starszym wychowankom  dokonywania samodzielnych zakupów.

§ 33

1. Rodzeństwo ma prawo mieszkać w jednym pokoju.

2. Wystrój pokoi wychowanków wykonywany jest według  ich sugestii.

§ 34

1. Wychowankowie mają możliwość wypowiedzenia swoich opinii   i oczekiwań podczas spotkań  tzw. „społeczności”:

a) spotkania cykliczne raz w tygodniu,

b) w miarę potrzeb w sytuacjach problemowych, wymagających natychmiastowego działania.

§ 35

1. Organizowanie pomocy w nauce :

a) korepetycje,

b) wolontariat,

c) swobodny dostęp do biblioteki w Placówce.

§ 36

1. Rozwijanie zainteresowań wychowanków w Placówce oraz w instytucjach kulturalno-oświatowych w mieście :

 a) zajęcia  sportowe,

b) zajęcia  kulinarne,

c) zajęciach  muzyczno-taneczne,

d) zajęciach  fotograficzne.

§ 37

1. Przyznawane wychowankom  kieszonkowego według istniejącego regulaminu.

§ 38

1. Opieka medyczna :

a) stałe wizyty u specjalistów,

b) bieżące badania kontrolne,

c) prowadzenie dokumentacji medycznej.

§ 39

1. Placówka umożliwia wychowankom uczestnictwo w praktykach religijnych.

§ 40

1. Wobec bezskuteczności działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny Placówka podejmuje starania o umieszczeniu go w rodzinnej opiece zastępczej lub w rodzinie przysposabiającej.

VIII. Dokumentacja Placówki

§ 41

Placówka prowadzi dokumentację dotyczącą:

a) ewidencji dzieci:

– imię i nazwisko dziecka,

– datę i miejsce urodzenia dziecka,

– adres ostatniego miejsca zamieszkania dziecka,

– aktualny adres zamieszkania rodziców dziecka lub jego opiekunów prawnych,

b) spraw meldunkowych,

c) dokumentację osobistą,

d) pobytu,

e) wyposażenia odzieżowego,

f) przebiegu nauki,

g) stanu zdrowia,

                                                                                                  § 42

1. Placówka prowadzi księgę ewidencji wychowanków chronologicznie według daty przyjęcia wychowanka do Placówki.

2. Do księgi ewidencji wpisuje się : imię i nazwisko dziecka przybyłego   do Placówki, datę    i miejsce urodzenia, imiona i nazwiska rodziców, opiekunów prawnych oraz osób zobowiązanych do alimentacji, ich adresy, nazwę organu, który wydał skierowanie  do Placówki, numer i datę skierowania, w przypadku postanowienia sądu również datę tego postanowienia oraz numer sprawy sądowej, określenie warunków pobytu, zakres i formy świadczeń, adres dotychczasowego miejsca stałego pobytu  /zameldowania dziecka/, jeżeli dziecko nie ma stałego miejsca zameldowania odnotowuje się skąd przybyło, datę przyjęcia do Placówki oraz datę   i przyczynę skreślenia z ewidencji, nazwę i adres placówki do której wychowanek został przeniesiony, adres rodziców – opiekunów do których został przekazany, adres i miejsce pracy – jeżeli wychowanek został usamodzielniony.

§ 43

1. Placówka prowadzi karty wyposażenia wychowanków w odzież, bieliznę i obuwie .

2. Kartę odzieżową dziecka prowadzi wychowawca, który sprawuje opiekę nad dzieckiem. Do karty wpisuje się: imię i nazwisko dziecka, datę urodzenia, numer ewidencyjny, daty przybycia i odejścia  z Placówki, rodzaj wpisywanych rzeczy otrzymanych w czasie pobytu w Placówce.

3. Kartę odzieżową wychowanka należy wypełniać na bieżąco  tj. dokonywać wpisów wkrótce po otrzymaniu przez dziecko rzeczy zakupionych czy także otrzymanych z darów.

4. Wychowankowie potwierdzają  w karcie  fakt otrzymania  rzeczy.

IX. Postanowienia końcowe.

§ 44

1. Zmiany w regulaminie wymagają zatwierdzenia przez Prezydenta Miasta Skierniewice,

2. Pozostałe sprawy nieuregulowane niniejszym Regulaminem regulują przepisy szczegółowe i wewnętrzne regulaminy Placówki.